Ondernemen door Christian Slagter 18 april 2017

Hoe transparant is jouw administratiekantoor?

Wil je potentiële klanten aantrekken, dan zul je moeten laten zien dat je vakkennis hebt. Maar waar ligt jouw expertise en durf je dat te delen met het grote publiek? Ik zie nog veel onzekerheid bij kantoren, want hoever ga je als het gaat om kennisdeling en hoe transparant is jouw administratiekantoor over bijvoorbeeld de kosten van je dienstverlening. Plaats je die kosten op je website? Wanneer wordt informatie te gevoelig om te delen?

Een kijkje in de eigen keuken geven; niet iedereen wordt enthousiast van dat idee. Dat is begrijpelijk, want je wilt niet je concurrenten in de kaart spelen door jouw expertise te delen. Anderzijds willen potentiële klanten natuurlijk wel weten wat ze van jouw administratiekantoor mogen verwachten, want wat bied jij dat de concurrent niet heeft en wat moeten ze daarvoor betalen?

Uiteraard is prijs één van de belangrijkste aspecten, maar ook je expertise weegt zwaar mee. Richt jouw administratiekantoor zich op een specifieke branche of sector zoals agrarische bedrijven? Of hanteert jouw kantoor een unieke werkwijze? Dit zijn zaken die potentiële klanten willen weten alvorens ze voor jouw administratiekantoor kiezen.

Voordelen van transparantie

Transparantie en het delen van kennis bieden jouw administratiekantoor diverse voordelen. Een paar voor je op een rij:

  • Transparantie over de kosten van jouw dienstverlening, geeft jouw potentiële klant het gevoel dat jouw administratiekantoor betrouwbaar is. 
  • Kennisdeling is in de eerste plaats een manier om potentiële klanten te werven, maar vooral ook een belangrijke manier om de juiste klanten te werven.
  • Veel administratiekantoren kiezen ervoor zich te specialiseren in een specifieke sector of type bedrijf. Denk aan agrarische bedrijven of kantoren die zich met name richten op zzp’ers. Door dit online onder de aandacht te brengen, onderscheid je je van andere administratiekantoren.
  • Hanteert jouw administratiekantoor een persoonlijke werkwijze, dan wil je je vooral richten op potentiële klanten die dat belangrijk vinden en dit accentueren in je online uitingen.
  • Een ander belangrijk voordeel is dat kennisdeling je een voorsprong op je concurrenten geeft. Wees bijvoorbeeld het eerste bedrijf dat zijn licht laat schijnen over de nieuwste wetswijziging. Dit laat zien dat jouw kantoor goed op de hoogte is en direct actie onderneemt als dat nodig is.

Nadelen van transparantie

Natuurlijk zitten er ook nadelen aan wanneer je echt informatie gaat delen. Zoals:

  • Je steekt veel tijd in educatie en cursussen om jouw kennis en dat van je medewerkers op peil te houden. Door té specifieke kennis over de werkwijze van jouw administratiekantoor publiekelijk te maken, kan je concurrent ook van deze kennis profiteren.
  • Je kunt ook te ver gaan in het delen van vakkennis. Blijf dichtbij de interesses van je klant en word niet te hoogdravend. Anders loopt deze klant misschien jouw deur voorbij. 
  • Ook kan het potentiële klanten afschrikken wanneer jouw administratiekantoor teveel informatie deelt door bijvoorbeeld cases te schetsen. Niet ieder bedrijf kan het immers waarderen als zij hun eigen administratievraagstukken zien terugkomen op de Facebookpagina of website van jouw kantoor. Overleg bij voorbaat of je klant het goed vindt dat zijn of haar case gedeeld wordt met het publiek. Vermeld daarbij natuurlijk dat persoonlijke gegevens niet prijsgegeven worden. 

Hoever ga jij in transparantie

Welke informatie/expertise kan jouw administratiekantoor dan precies delen en inzetten? Vraag jezelf in alles dat je deelt af of de informatie écht interessant is voor potentiële klanten. Diepe vaktechnische kennis is in de meeste gevallen niet interessant voor je MKB-klant. Het allerbelangrijkste is dat zij hun voorkeuren herkennen in jouw administratiekantoor. Zij zoeken een administratiekantoor die hun zorgen kan wegnemen en hun handel begrijpt. Waarom is jouw kantoor bijvoorbeeld de beste keuze voor MKB-bedrijven uit de bouw of de zorgsector? Door op dit soort vragen een passend antwoord te geven, bouw je vertrouwen op.

Hoeveel informatie je uiteindelijk deelt, is mede afhankelijk van de visie van je kantoor, maar feit is dat je door waardevolle informatie te delen uiteindelijk in contact komt met de juiste potentiële klanten.

Benieuwd hoe je op een slimme manier jouw kennis en expertise deelt? Lees de blog 'Hoe breng ik mijn content onder de aandacht?'.

Onze meest recente blogs:

ICT

Boekhouden in de Cloud? 7 redenen waarom je het moet doen

Ondernemen

Customer care: 8 tips hoe je goed voor je klanten zorgt

ICT

Overstappen op een ander boekhoudpakket

Vaktechniek

Is de jaarrekening een dienst of een product?

Ondernemen

Laat jouw kantoor goed achter tijdens je vakantie