Vaktechniek door Jeanet Walraven 29 juni 2017

Is de jaarrekening een dienst of een product?

Ja, ik weet het... de jaarrekening is achterhaald. Ondernemers zitten er niet meer op te wachten. Dus waarom deze blog? Het gaat niet om de jaarrekening zelf, maar ik gebruik het als voorbeeld om je te vertellen, dat je bepaalde aspecten in jouw dienstverlening kunt vermarkten. Zoals de jaarrekening, maar ook de btw-aangifte en zelfs de het verzorgen van de online administratie. 

Ik stelde onlangs op LinkedIn en Twitter deze vraag: Is de jaarrekening een dienst of een product? Er volgden veel reacties. De meeste waren dat de jaarrekening een product is. Maar is dat wel zo?

Kenmerken van een product

  • Een product is tastbaar. Het is een object dat je kunt vastpakken, je kunt het makkelijk kopiëren, weggeven of over communiceren. Neem bijvoorbeeld een pen! Het is heel makkelijk om daar een prijs of advertentie voor te maken.
  • Een product is homogeen. Je weet wat je krijgt. Een dienst is heterogeen: de levering van service en klanttevredenheid hangt af van het gedrag van de medewerker en de klant.
  • De productie en de levering kun je scheiden. Een pen produceer je massaal op een bepaald moment. Dat kan gisteren of twee jaar geleden zijn geweest. Klanten nemen niet deel aan het productieproces..
  • Producten zijn onvergankelijk. Een pen kun je op voorraad bewaren, ruilen, meerdere keren (door)verkopen. Je kunt zelfs prognoses maken om de vraag te voorspellen. Een dienst is vergankelijk. Je klant is onderdeel van de transactie en beïnvloedt het proces. Je kunt een dienst niet massaal produceren.

In hoeverre past de jaarrekening in bovenstaande omschrijving van een product? Kun je het bewaren? Is het mogelijk om er duizend in één keer te produceren? Heb je ooit een jaarrekening op voorraad bewaard? Je kunt het productieproces en levering van dergelijke diensten niet scheiden. Het reilen en zeilen bij je klant is basis voor de uiteindelijke jaarrekening. Het is vergankelijk. Al met al lijkt me dan ook dat de jaarrekening meer een dienst dan een product is.

Wat is de waarde van de jaarrekening?

Uit de reacties op LinkedIn, bleek dat velen zich afvragen wat de waarde van de jaarrekening is. Als je een pen koopt, is die waarde simpel: het zorgt dat je iets op kunt schrijven. Als de jaarrekening een product is, zou de ondernemer ieder jaar weten wat er in de jaarrekening zou komen te staan, maar dat weet je niet van tevoren. Misschien gaat het wel slechter of juist heel goed of koop je een nieuwe machine of neem je een bedrijf over.

De waarde is afhankelijk van veel factoren die niet in abonnementsvorm zijn vast te leggen. De ervaring van de accountant, communicatieve vaardigheden, de kennis bij de klant, de kwaliteit van de medewerkers, de actieve deelname van de klant, IT, de interactie met de ondernemer enzovoort.

Als je dit in een abonnementsvorm vastlegt, dan verwacht de klant een kwaliteit die altijd hetzelfde is. Maar is dat realistisch als je het vergelijkt met de bovengenoemde productkenmerken?

Hoe maak je de jaarrekening sexy?

Een jaarrekening is niet bepaald sexy. Hoe zorg je er dan wel voor dat je een ondernemer/potentiële klant verleidt om jouw dienst af te nemen?

Daarvoor is het belangrijk om te weten, wat je klant belangrijk vindt. Ga samen in gesprek. Zorg dat hij of zij niet alleen ontvanger is van je dienst, maar betrek je klant bij de totstandkoming van de jaarrekening. Laat zien wat jouw toegevoegde waarde is. Stel vragen, inventariseer de vraag, bespreek de koers die de ondernemer moet inzetten en neem hem mee in wát dit betekent voor de financiële administratie. Focus op een lange termijn in plaats van korte termijn! 

Alleen op die manier, maak jij van de jaarrekening echt iets waardevols!
Ga ermee aan de slag en laat mij weten of het jou lukt om de jaarrekening of de btw-aangifte te vermarkten. 

Onze meest recente blogs:

Branchekennis

Hoe adviseer ik ondernemers bij de start van een bedrijf?

Branchekennis

8 valkuilen voor zzp'ers

Vaktechniek

Fiscale bewaarplicht: 7 punten waar je niet omheen kunt

Vaktechniek

Hoe koppel je btw-codes aan de UBL-codes?

Ondernemen

7 tips om efficiënter te werken