Oorzaken groei zzp-adviseurs en kleine administratiekantoren

Het aantal kleine accountants- en administratiekantoren en zzp- adviseurs is de afgelopen tien jaar tijd flink toegenomen. Misschien verbaast dit je, gezien de crisisjaren die vlak achter ons liggen. Mij verbaast het echter niets. Er zijn namelijk genoeg factoren waarom kleine administratiekantoren konden overleven in magere tijden en waarom ze ook nu nog floreren. 

Begin april las ik het volgende op Accountancy Vanmorgen:

'In de afgelopen 10 jaar zijn er meer dan 10.000 bedrijven in de accountancy en administratie bijgekomen. Dit blijkt uit recente cijfers van het CBS. In 2007 stond de teller nog op 21.605, begin dit jaar staat de teller op 31.380. De groei zit vooral in de éénpitters, oftewel de bedrijven met één werkzaam persoon. In 2007 waren dit er nog 16.155. Inmiddels zijn het er 25.240, aldus het CBS'

Een verklaring hiervoor, kun je in diverse oorzaken zoeken. De belangrijkste: de explosieve groei van zelfstandigen zonder personeel in het algemeen. Oftewel, de zzp’er. Deze groep is in de afgelopen tien jaar gegroeid van circa honderdvijftigduizend naar ruim één miljoen.

Van wetgeving tot schijnzelfstandigen

De invoering van de Wet flexibiliteit en zekerheid in 1999, de zogenaamde Flexwet, en in 2015 de Wet werk en zekerheid liggen hier voor een deel aan ten grondslag. Deze wetten hadden als doel meer zekerheid voor werknemers te creëren. Maar in plaats van tijdelijke werknemers na 3, respectievelijk 2 jaar een vaste baan aan te bieden, kozen veel werkgevers ervoor om de tijdelijke arbeidsovereenkomsten te beëindigen en werknemers in te ruilen voor een samenwerking met zzp’ers.

Dit risicomijdende gedrag van werkgevers heeft niet alleen de groei van serieuze eenmanszaken opgeleverd, maar helaas ook veel schijnconstructies. En daarbij op het eerste gezicht keurige coöperaties die deze schijnconstructies faciliteren, zoals in de bouwsector.

De schijnzelfstandigen komen vaak uit andere landen, zoals Oost-Europa. Ze spreken de Nederlandse taal niet en laten zich in een zzp-constructie duwen die niets anders is dan een verkapte arbeidsovereenkomst, maar dan zonder risico’s bij arbeidsongeschiktheid van de goedkope kracht. Voor al deze schijnzelfstandigen moet boekhouding worden gedaan en belastingaangiftes worden ingediend, waardoor de behoefte aan extra administratiekantoren groeide.

Onbedoeld heeft de overheid dus zelf veel zzp’ers gecreëerd. Het repareren van de wet staat daarom al een tijdje op de politieke agenda. Het wil alleen nog niet zo lukken met de nieuwe wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). Het effect van deze nieuwe wet kan het beste worden omschreven met de gezegde 'Van de regen in de drup'.

Zzp-boekhouder

Een andere reden waarom het aantal zelfstandigen groeit, is dat de jongere generatie werknemers zich steeds minder thuis voelt in het 'van 9 tot 5-cultuur' van de gemiddelde kantoorbaan. In het tijdperk van digitale revolutie, files, gedeelde zorg voor het gezin en mantelzorg is er behoefte aan flexibele werktijden. Dit wordt lang niet door alle werkgevers gefaciliteerd. Ook niet binnen de accountancy en administratieve sector. Wat is dan de oplossing als je toch een carrière en het gezin wilt combineren? Precies, zelfstandig worden. Minder inkomenszekerheid, maar wel meer vrijheid én samenwerken met een zzp-boekhouder die ook in de avonduren en in weekenden prima bereikbaar is.

De oorzaak van de grote groei van het aantal zelfstandigen ligt onder andere ook in de ontslagrondes en faillissementen tijdens de recente economische crisis. Binnen de accountancy zag je deze inkrimping ook. Bekwame boekhoudkundige arbeidskrachten kwamen op straat te staan en uit deze groep ontstonden veel zzp-boekhoudkantoren.

Het starten van een administratiekantoor 'aan huis' is laagdrempelig en vrij eenvoudig te realiseren. Door de ontwikkeling van software in de cloud zijn benodigde applicaties tegen lage maandelijkse prijzen bereikbaar geworden en wordt er voornamelijk binnen de zzp-markt vaak met vaste (maandelijkse) prijzen gewerkt.

Toenemende vraag financieel advies

Kortom, er is door de toename van zzp’ers een toenemende vraag ontstaan naar financiële ondersteuning. De nieuwe zzp’er vindt zichzelf administratief gezien klein, maar is toch verplicht de administratie bij te houden, belastingaangifte te doen en na te denken over hun financiële planning.

De diensten van midden- en grote administratiekantoren wordt als te duur ervaren. De zzp’er heeft vaak nog niet voldoende opdrachten om fulltime te kunnen werken en heeft behoefte aan een goedkope adviseur of boekhouder die hem of haar op weg helpt. Daarnaast voelt een zzp’er zich aan de keukentafel bij de boekhouder om de hoek prettig, krijgt persoonlijke aandacht en in een constructie van vaste maandelijkse abonnementsprijzen wordt niet ieder adviesuurtje in rekening gebracht. Kleinere administratiekantoren zijn vaak 24/7 bereikbaar, wat een extra voordeel oplevert.

Ook de toenemende globalisering binnen ons land speelt een rol. Ik kom steeds meer kleine administratiekantoren tegen die zich onderscheiden door specialisering in een concrete branche of tweetaligheid, om zo een bepaalde ondernemersgroep, bijvoorbeeld van buitenlandse afkomst aan te spreken.

In de praktijk zie ik dat de zzp-boekhouder met veel zzp-klanten soms te veel individuele service verlenen tegen een té lage prijs. Maar dat neemt hij blijkbaar voor lief, want klantenbinding heeft zijn hoogste prioriteit.

Onze meest recente blogs:

Branchekennis

Hoe adviseer ik ondernemers bij de start van een bedrijf?

Branchekennis

8 valkuilen voor zzp'ers

Vaktechniek

Fiscale bewaarplicht: 7 punten waar je niet omheen kunt

Vaktechniek

Hoe koppel je btw-codes aan de UBL-codes?

Ondernemen

7 tips om efficiënter te werken